Hart van Almelo - Wierden

12 juli 2019

Hart van Almelo - Wierden 12 juli 2019


Hoe verwarmen we Almelo in de toekomst zonder aardgas?

ALMELO - Uiterlijk in 2050 gebruiken we helemaal geen aardgas meer om onze stad te verwarmen. Aardgas is namelijk geen duurzame energiebron. Op woensdag 3 juli zetten Cogas, woningcorporaties Beter Wonen en Sint Joseph en de gemeente de eerste stap op weg naar duurzame en gedragen alternatieven.

"Het lijkt of 2050 nog heel ver weg is, maar we staan samen voor de enorme opgave om in ongeveer 30 jaar meer dan 33.000 huizen in Almelo aardgasvrij te maken", benadrukt wethouder Eugène van Mierlo van Duurzaamheid. Van de rond 33.000 woningen in Almelo is circa 54% particulier bezit, 36% corporatiebezit en 10% particuliere verhuur. "Om de klimaatdoelen te halen, vraagt dit aanpassingen aan bijna alle woningen en gebouwen. En daar moeten we samen mee aan de slag."

Alternatieven
In de warmtevisie komt te staan welke alternatieven er zijn voor aardgas, wanneer welke wijk aan de beurt is, de betaalbaarheid en wanneer en hoe inwoners en vastgoedeigenaren hierover kunnen meepraten. Juist omdat de keuzes die Almelo moet maken, uiteindelijk iedereen in de stad gaan raken, hecht de gemeente eraan strategische partners al vanaf de start van het opstellen van een warmtevisie te betrekken. Uiteindelijk zullen deze partners ook mede uitvoering moeten geven aan de visie. Cogas gaat het proces begeleiden en levert belangrijke data en expertise op het gebied van warmte en het leidingnet. De woningcorporaties vertegenwoordigen een aanzienlijk deel van de inwoners van Almelo. De warmtevisie moet uiterlijk in 2021 gereed zijn.

Toekomst van Almelo
Een duurzame gemeente is essentieel voor de nabije toekomst van iedereen in Almelo. In het programma Duurzaamheid is deze ambitie vertaald naar concrete doelen. De ontwikkeling van de warmtevisie is onderdeel van het programma Duurzaamheid. De overgang naar een duurzame toekomst doet de gemeente samen met partners en inwoners. De gemeenteraad gaat na de zomer in gesprek over de energietransitie. Hiervan is de warmtevisie een belangrijk onderdeel. Belangstellenden kunnen hierbij aanwezig zijn.

Dagbesteding voor ouderen met een migratieachtergrond

ALMELO - Nederland vergrijst. Er zijn steeds meer senioren op leeftijd en ook het aantal mensen met dementie neemt helaas toe. Voor hen zijn er steeds meer leuke initiatieven. Maar voor dementerende ouderen met een migratieachtergrond was er tot nu toe nog niets. Afgelopen week ging een nieuwe dagbesteding van start, specifiek gericht op deze doelgroep.

Ouderen met een vorm van dementie en een migratieachtergrond kunnen voor dagbesteding twee dagen per week terecht bij IMEAN, (betekenis; Ik bedoel) in de Anemoon in Almelo. IMEAN en ZorgAccent zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Voor beide organisaties een mooie en bijzondere stap. Onder het motto Mét elkaar zorgen we vóór elkaar! biedt IMEAN dagbesteding aan in onderaanneming bij ZorgAccent. Mensen die dagbesteding nodig hebben, hebben een beschikking nodig vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of de Wet Langdurige Zorg (WLZ). In 2010 kende Almelo 1.165 ouderen met een vorm van dementie. De verwachting is dat dit aantal volgend jaar oploopt naar 2800 ouderen.

Diverse culturen
Medewerkers van IMEAN hebben verschillende culturele achtergronden. Zij spreken naast de Nederlandse taal tenminste één andere taal en kennen de culturele gewoonten en gebruiken van verschillende nationaliteiten. De cliënt kan naar wens in zowel het Nederlands als in zijn of haar moedertaal worden aangesproken. Dit alles om een zo vertrouwd mogelijke omgeving te creëren waar de cliënt zich veilig en geborgen voelt.

Dagbesteding
Dagbesteding bij De Anemoon verloopt volgens Nederlandse structuur en wordt gezamenlijk ingevuld. De ouderen drinken gezamenlijk koffie. Ook de lunch bereiden de deelnemers, onder begeleiding, zelf. Hierbij worden soms net iets meer exotische ingrediënten, groente en fruit geserveerd als voor een Nederlandse lunch. Het voordeel van een dagbesteding voor mensen met een migratieachtergrond is dat ouderen vaak onbewust elkaars gewoonten herkennen en, zo leert de ervaring, met elkaar in gesprek gaan. Ook de medewerkers kennen deze en ondersteunen de ouderen daarbij. Dit om achteruitgang, waar mogelijk, te minimaliseren. Ook zal er op de Anemoon regelmatig muziek zijn te horen. Dit roept vaak herinneringen aan vroeger op waardoor het geheugen ook op deze manier wordt getraind.

Informatie
Heeft u een partner of ouder met (lichte)dementie met een migratieachtergrond en zoekt u ondersteuning dan gaan wij graag met u in gesprek. U kunt contact opnemen met Sevilay Luiken-Dalli van IMEAN, Annemoonstraat 70, 7601 CW Almelo. T. 06 44 00 10 43 of stuur een mail naar: info@imean.nl

Jaargang: 6 • Nr 259• Wk 28

Obstakelrun voor kinderen

ALMELO - Zone.college vindt bewegen en gezonde voeding voor de leerlingen heel belangrijk en daarom organiseerden zij een obstakelrun voor de leerlingen. De leerlingen moesten door grote waterbakken kruipen, over een schutting klimmen, door autobanden springen en nog veel meer obstakels trotseren. De Obstakelrun vond plaats op dinsdag 9 juli. De eerste groep ging al om 9.00 uur van start.

Het ging er niet om wie het eerste over de finish kwam. Het doel van de Obstakelrun en het team dat dit organiseerde was kinderen te laten ervaren dat ze uitdagingen aan kunnen gaan en daardoor ook hun grenzen kunnen verleggen. En de uitdaging was niet voor iedereen gelijk. Voor de ene leerling betekende dit een zo snel mogelijke tijd neerzetten, voor een ander was de uitdaging om de schutting te beklimmen. Ook al lukte dit niet altijd, er werd wel een poging ondernomen.

Gezonde school
Docent sport & bewegen, Marije Jochem-Grunder: "Wij hebben nu al een paar jaar het vignet Gezonde School en daar zijn we trots op, maar gezondheid is meer dan alleen goed sporten en gezond eten, de leerling moet zich ook goed en happy voelen. Door ze te laten ervaren dat ze goed bezig zijn en dat het niet belangrijk is om te winnen, maar om hun 'eigen' wedstrijd te spelen, kunnen we een de leerling helpen een succeservaring te creëren, zich goed en happy te voelen."

Basisschool
Wat heel bijzonder was, was de deelname van groep 6 van basisschool De Stapvoorde aan de Obstakelrun. Wie weet doen er volgend jaar wel veel meer scholen mee...

Arianna Pruisscher wint Ronde van Enter

ENTER - Arianna Pruisscher is de eerste leidster in de VIRO Criterium Cup Twente voor vrouwen. De 20-jarige wielrenster uit Emmen schreef zaterdag de Ronde van Enter op haar naam.

Dat was voor de vrouwen de eerste wedstrijd dit jaar om het wielerklassement. In de sprint was Pruisscher sneller dan Tessa Neefjes (Wervershoof) en Celine van Houtum (Den Dungen). Bij de amateurs werd er ook gesprint om de zege. Daar was Minnard Berkhoff uit Deventer de snelste. Zijn plaatsgenoot Gert-Jan Veltkamp had aan een achtste plaats genoeg om de leiderstrui te behouden. "Toen ik de laatst bocht inging, wist ik eigenlijk al dat ik ging winnen", keek Pruisscher na afloop terug op haar overwinning in Enter. "Ik weet dat ik heel snel ben en in de tussensprints had ik al bewezen dat ik het kon. Ik vind dit een heel mooi klassement en goede ondersteuning van het vrouwenwielrennen. Daarom wil ik graag aan deze wedstrijden meedoen. Door de regen was het vandaag erg glad. Een poging om weg te rijden zat er daardoor niet echt in, waarna ik op de sprint gewacht heb."


Sprinten
"Dit was echt perfect", omschreef Berkhof zijn zege. "In de Ronde van Rijssen ben ik gevallen. Toen was de vorm goed, maar daardoor heb ik wel echt een terugval gehad. Daar baalde ik van. Nu ging het voor het eerst weer echt lekker. Mijn collega en ploeggenoot Robert de Jong deed het perfect. Hij reed de laatste vijf rondes op kop en ik hoefde alleen maar te sprinten. Door die val in Rijssen heb ik in twee koersen niet mee kunnen doen om de punten, waardoor het klassement van de VIRO Criterium Cup Twente er niet meer in zit, maar de koersen op zich zijn wel doelen voor mij." Over anderhalve maand gaat de VIRO Criterium Cup Twente verder. Dan breekt min of meer de finale aan van het klassement, met de laatste drie criteriums van het seizoen. De Ronde van Borne is op donderdag 22 augustus.

Column

Sint Jan

Vear vot in de femilie ken ik nog nen Wilm. As het 24 juni was, leup -e 'n hof in um te kieken of het Sint Janskroed al blöaiden. Toen zinne wichter nog klean waren, leut hee ze de gelle bleumkes plukken. Ze gungen in een sjempötje met zunneblomen--öllie en as dat een poar wekke in de zunne har estoan, was de öllie deep rood. Eers har-e al wille ehad umdat de wichter schrukken: ze harren bloodrode vingers ekregen van 't plukken. "Gef niks," zea-r-e dan, "dat keump van dat rode spil dat in dee bleumkes zit. Gin goald zo good," zal-e d'r dan wal achteran hebben ezeg. En dan kree'j te heuren woer Johannesöllie wal nit good vuur was. En dan lanceerden hee ene van zinne gezegdes: "Mooie meaks hangt op 23 juni een busken Janskroed boawen 't berre. As het d'r op 24 juni nog good oetzöt, zeent ze binnen 't joar etrouwd." Of zinne wichter 't probeerd hebt, is de vroage.

Zin oawergroffa was 'medicine doctoor' ewès, ginnen echten dokter mer mear nen kwakzalver woer de leu dan toch respect vuur hadden, iej weet mear nooit. Wilm har wal de neiging um alns noar zichzelf hen te trekken. Ha'j last van nen verstopten neuze, dan reup-e allichte: "Heb ik óok. Wee'j wa'j dan mut doon? Mu'j zoalt water opsnoewen, dan is 't zo verhölpen." En dan slepten hee oe noar 't anrech, dee wat zoalt en lauw water in een blomenspuitje, efkes good hen en wier skodden en dan begun-e ongevroagd in oewen neuze te spuiten, "Helpet völle better as al dee fleskes van dr. Vogel. A'j biej 'n drogist in de kaste kiekt lik 't wal Avifauna. Vogel dit en Vogel dat. Ik weet 't ook nit," zea-r-e d'r alverdan achteran,

Eigenaardig: "Ik weet 't ook nit", vlak achter ne stellige bewearing. Dat heur iej wal mear leu zeggen, "Tja, zo is 't, wisse en verestig, ik weet 't ook nit." Kan wean dat 't ne vorm van vuurzichtigheaid is, nen Tukker is d'r aait op oet um te relativeren, wil zich nit geane oarns an braanden.

Iej nemt oe dan vuur um never nooit wier an Wilm te vertellen wa"j non wier oonder de leden hebt. Getjan, zinnen buurman, har las van nen kalkneagel op 'n groten teen. "Mu'j d'r 's naches Dampo op strieken, Zö'j zeen dat den neagel binnen een poar wekke wier mooi gleamp. Gin goald zo good. Ik weet 't ook nit…."

Mina, de buurvrouwe, dut elken oawnd ne tuugpinne op 'n neuze, de hele sloapkamer ruft noar den balsem oet 't klooster. "Wilm is nit good wies," moompelt ze dan.

Gerrit Kraa

Nieuwe eigenaar voor De Hagendoorn

ALMELO - Sinds dinsdag 9 juli heeft De Hagendoorn een nieuwe eigenaar: het bewonersinitiatief De Hagendoorn. De verkoopovereenkomst waarin de gemeente afstand doet van het voormalige schoolgebouw aan de Wilgenstraat is getekend. Het bewonersinitiatief wil dat de Hagedoorn een plek wordt waar iedereen zich thuis voelt.

De Hagendoornschool sloot in de zomer van 2016 haar deuren als basisschool. Een aantal buurtbewoners heeft toen het plan opgevat om het gebouw te gebruiken voor de buurt. In 2 jaar tijd is het pand door wijkbewoners - met ondersteuning door Eurus - omgevormd naar een ontmoetingsplek voor de buurt. Verschillende organisaties huren nu een ruimte in het pand, zij hebben een aanbod of organiseren activiteiten voor buurtbewoners. Alle ruimtes in het pand zijn verhuurd aan organisaties die een meerwaarde hebben voor de wijk en er is zelfs een wachtlijst. In de tussentijd is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar mogelijkheden voor een rendabel toekomstig beheer en gebruik van het pand. Gebleken is dat het bewonersbedrijf met sociale, fysieke en economische initiatieven rendeert. Zowel financieel (voldoende huurinkomsten) als in de maatschappelijke waarde voor de wijk. Tot nu toe huurde het bewonersinitiatief het pand. Door eigenaar van het pand te worden kan het bewonersinitiatief zich verder ontwikkelen naar een bruisende ontmoetingsplek waar iedereen zich welkom voelt en een bijdrage kan leveren. Dit mooie initiatief door bewoners dat uiteindelijk geleid heeft tot overdracht van het pand.

Cursus voor senioren

ALMELO - Op 25 september start Avedan weer met nieuwe cursussen van Samen Online. Gedurende zes weken nemen ROC studenten, van de sector ICT, maximaal acht senioren aan de hand mee op ontdekkingsreis langs de mogelijkheden van de laptop, tablet of iPad en het internet.

Tijdens deze cursus krijgt u vooral 1 op 1 begeleiding van de student. De kosten zijn €36,00 voor 12 lessen, inclusief koffie of thee en het lesboek. De cursus vindt plaats op de woensdag- en vrijdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur.

Trefpunt Elisabeth
De computercursus wordt gegeven in het Trefpunt Elisabeth en bij ROC de Sumpel is de tablet- en Ipadcursus. U heeft voor de tablet- of iPadcursus een eigen tablet of iPad nodig om de cursus te kunnen volgen. Het zijn cursussen voor beginners en bedoeld voor senioren. Heeft u interesse? Geef u dan uiterlijk 12 september op.

Meer informatie
Voor meer informatie en opgave kunt u contact opnemen met Avedan op telefoon: 0546-544100.

Leu met nen dubbeln agenda mu'j op
oarmleankte van oe ofhooldn.

Maandag 15 juli 10.00 uur

Mooie erkenning voor zorgboerderij De Borkeld

RIJSSEN - Zorgboerderij De Borkeld heeft op 2 juli het HKZ-certificaat voor kleine zorgorganisaties in ontvangst genomen. Een erkenning dat De Borkeld voldoet aan de hoge kwaliteitseisen die gesteld worden aan zorginstellingen.

Op het terrein van de zorgboerderij staan twee gebouwen; eentje is in gebruik bij stichting Siloah, in het andere gebouw 'De Hooiberg' zit het activiteitencentrum voor dagbesteding, geheel onder de verantwoordelijkheid van stichting Zorgboerderij De Borkeld. "Deelnemers kunnen hier sfeer en gezelligheid ervaren, maar met dit certificaat willen wij ook laten zien dat we de kwaliteit van onze dagbesteding belangrijk vinden. Hier zijn we trots op", aldus voorzitter Bert van 't Hul die het certificaat in ontvangst mocht nemen. De Hooiberg is gelegen in een mooie groene, rustgevende omgeving aan de rand van Rijssen. Op het erf zijn ook een aantal dieren aanwezig zoals geiten, pony's en kippen. Wat het activiteitencentrum onderscheidend maakt is het brede aanbod van creatieve activiteiten. Deelnemers kunnen onder andere schilderen, houtbewerken, boetseren, tekenen en mozaïeken. Er zijn ook buitenactiviteiten mogelijk zoals werken in de tuin of de kweekkas.


Achtergrond
In 2007 zijn de eerste plannen ontstaan voor het oprichten van Stichting Zorgboerderij De Borkeld. De stichting verzorgt nu al meer dan 10 jaar dagactiviteiten vanuit een christelijke identiteit. Er zijn drie professionele zorgverleners in dienst en de creatieve activiteiten worden begeleid door medewerkers met een pedagogische of artistieke achtergrond. Daarnaast zijn er veel vrijwilligers om deelnemers een zinvolle dagbesteding te bieden. De dagbesteding is bedoeld voor mensen die om welke reden dan ook willen ontzorgen, ondersteuning nodig hebben bij hun tijdsbesteding of de thuissituatie willen ontlasten. Kijk voor meer informatie op: www.zorgboerderijdeborkeld.nl of stuur een e-mail: info@zorgboerderijdeborkeld.nl

Wierden goed op weg met verkoop bedrijfskavels

WIERDEN - De economie groeit volop en bedrijven hebben weer meer vertrouwen in de toekomst. Het is dan ook geen wonder dat ook de vraag naar bedrijfskavels in de brede regio toeneemt. Ook de gemeente Wierden lijkt hier goed van mee te profiteren.

De afgelopen twee jaar gaf de gemeente volop bedrijfskavels uit. Hiermee voldeed Wierden ook aan de regionale afspraken omtrent de Twentse bedrijventerreinen. De ambitie is om vraag en aanbod van bedrijfskavels in de regio Twente zo goed mogelijk af te stemmen. Immers, Twente wil graag concurreren als een sterke logistieke, innovatieve regio - zonder de buurgemeente de kaas van het brood te eten.


Elsmoat
Met de versnelde uitgifte van bedrijfskavels op de Elsmoat en Weuste Noord is de gemeente Wierden haar afspraken nagekomen. "We hebben extra ingezet op de verkoop van grond voor bedrijventerreinen. We hebben bedrijven actief benaderd en daarbij ben ik vaak persoonlijk met potentiële kopers in gesprek gegaan," vertelt wethouder Johan Coes. "We zijn onze belofte nagekomen en daardoor kunnen we de grond behouden voor bedrijven. Dat is belangrijk voor de werkgelegenheid en de financiën van de gemeente Wierden." Op de Elsmoat is nog één kavel te koop. De gemeente is op zoek naar een koper die op deze kavel een bedrijf met woning wil realiseren.

Financieel gezond ZGT

Foto: archief

ALMELO/HENGELO - In de jaarcijfers over 2018, die ZGT onlangs publiceerde, zijn de eerste effecten van het in 2017 ingezette financiële herstelplan goed zichtbaar. Zo boekte ZGT over het afgelopen boekjaar een bescheiden operationele winst van 2,3 miljoen euro.

Wolter Odding, lid Raad van Bestuur, kijkt met tevredenheid terug op de stappen die zijn gezet: "In 2017 zijn we gestart met ons herstelplan 'Toekomstgericht en financieel gezond ZGT'. Aan de hand van dit herstelplan werken we gestructureerd toe naar een financieel gezonde basis voor ZGT. Zonder dat daarbij de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van onze zorg wordt aangetast, want daar moeten onze patiënten op kunnen blijven vertrouwen."

Vertrouwen
Met de belangrijke stappen voorwaarts doelt Odding onder andere op een behaalde kostenreductie van 4,4 miljoen euro, meer grip op inkomsten en uitgaven en betere afspraken met de zorgverzekeraars. Eind 2018 sloot ZGT een meerjarige overeenkomst met Menzis, de grootste verzekeraar in het verzorgingsgebied. Odding licht toe: "Dat is een overeenkomst die verder gaat dan afspraken over volume en prijs. Het is een partnerschap met een koers naar de toekomst. Samen zetten we in op waardegedreven zorg, waarbij de juiste zorg op de juiste plaats centraal staat.

Zwarte cijfers
ZGT mag dan langzaam in rustiger vaarwater komen en in 2018 zwarte cijfers schrijven, Odding ziet dat er meer nodig is om straks echt te kunnen spreken van een financieel gezond ZGT. "We zullen de komende jaren meer 'vet op de botten' moeten krijgen. Dat betekent dat we de schulden van ZGT verder moeten afbouwen en onze eigen middelen moeten opbouwen. In dat kader zijn we blij dat we met de banken tot nieuwe afspraken zijn gekomen voor de komende vier jaar.

Toekomst
Het jaar 2018 stond voor ZGT ook in het teken van het maken van heldere keuzes voor de toekomst. Odding: "De profielen van onze locaties Almelo en Hengelo zijn verder aangescherpt. We kiezen daarbij heel nadrukkelijk voor twee onderscheidende locaties, zodat deze goed worden benut en we zo optimaal mogelijk inspelen op de ontwikkelingen in de zorg. In 2018 is ook besloten tot het volledig verzelfstandigen van de orthopedie (OCON) per 1 januari 2019 binnen onze locatie Hengelo. Keuzes die bijdragen aan een kwalitatief goed en toekomstbestendig zorgaanbod voor de Twentse patiënt."

Uitvoering
"In 2019 gaan we onverminderd door met de uitvoering van ons herstelplan en de verwezenlijking van onze strategische ambities", besluit Odding. "We liggen op koers, maar moeten nu koers houden om te komen waar we willen zijn. Dat we in 2018 een beperkt financieel resultaat hebben weten te behalen, maakt het mogelijk om nu ook meer de omslag te kunnen maken van denken en uitspreken naar in gang zetten en daadwerkelijk doen. Allemaal gericht op de beste zorg voor onze patiënten."

Heracles Almelo legt Cyriel Dessers vast

ALMELO - Heracles Almelo heeft overeenstemming bereikt met FC Utrecht en Cyriel Dessers over de komst van de aanvaller naar Heracles Almelo. De 24-jarige spits tekent een contract voor drie seizoenen.

Technisch manager Tim Gilissen is zeer verheugd met de komst van Dessers naar Almelo. "Wij zijn blij dat Cyriel voor Heracles Almelo heeft gekozen. Hij staat al lang op onze radar. Dat hij nu in ons zwart-witte shirt komt spelen is daarom extra prettig. Cyriel past goed bij onze manier van voetballen. Dat ook hij heel bewust voor Heracles Almelo kiest als volgende stap in zijn carrière is een goed teken."

"Ik kijk ernaar uit om hier bij Heracles Almelo te spelen en te scoren", vertelt Dessers. "Dit is een mooie kans voor mij, het voelt als een nieuw avontuur. Mijn stijl van voetballen past bij de filosofie van Heracles Almelo, namelijk aanvallend willen spelen. Ik ben blij dat ik hier nu ben en wil graag laten zien wat ik kan. In België zouden we zeggen dat ik veel 'goesting' heb om te beginnen; ik heb er heel veel zin in en ben er klaar voor."

Dessers speelde sinds 2017 voor FC Utrecht. Voor die club kwam hij uit in 56 officiële wedstrijden, waarin hij 19 doelpunten maakte en 7 assists gaf. Voor zijn tijd in Utrecht speelde Dessers voor NAC Breda. Daar kwam hij 29 keer tot scoren in 40 wedstrijden en gaf hij 13 assists.

Heracles presenteert nieuw uittenue

ALMELO - Volgend seizoen speelt Heracles Almelo de uitwedstrijden in een blauw uittenue. Zondagochtend, vlak voor de start van de jaarlijkse Open Dag, werd het tenue gepresenteerd. Het shirt was diezelfde dag niet aan te slepen.

Het uitshirt is na een ontwerpwedstrijd door supporters gekozen. Het blauwe uitshirt heeft een verloop van een lichte naar een donkere kleur blauw. Een bewuste keuze van de 19-jarige Maarten van der Zwaan, die het winnende ontwerp maakte: "De basiskleur is het blauw van de stad Almelo en de club Heracles Almelo. Het is een fris en modern ontwerp dat goed past naast het klassieke zwart-witte thuisshirt." Het shirt is afgewerkt met een ronde witte hals. Ook de blauwgekleurde broek en sokken hebben witte details.

In de FanServiceShop op Erve Asito en op heracles.nl/shirt is het uittenue te koop.

Open Dag Heracles Almelo drukbezocht

ALMELO - Een enorme drukte bij Erve Asito afgelopen zondag. Heracles Almelo organiseerde de jaarlijkse Open Dag en mocht een groot aantal bezoekers verwelkomen. Het werd een geslaagd Heracles Almelo-feest voor jong en oud met de spelerspresentatie als traditioneel hoogtepunt.

Het Van Riemsdijkplein was ingedeeld in verschillende zones: de Supporterszone, de MVO-zone en de Familiezone hadden ieder hun eigen thema. Kinderen vermaakten zich volop op onder andere de hindernisbaan en op het pannaveld.

Aan het begin van de middag speelde Heracles Almelo een demonstratiewedstrijd. Spelers van de club namen het tegen elkaar op in een wedstrijd van vier keer tien minuten. Later op de middag maakten de spelers zich klaar voor de officiële spelerspresentatie. Daarbij werden twee spelers gepresenteerd die gedurende de Open Dag door de club waren vastgelegd. Adrian Szöke en Mauro Junior werden op hun eerste dag bij Heracles Almelo direct voorgesteld aan het publiek.

Na de spelerspresentatie liepen de spelers door het publiek en deelden zij veelvuldig handtekeningen uit. Ook werden er duizenden foto's gemaakt. Voor velen een eeuwige herinnering aan een prachtige dag.

Inloopspreekuur kindercoach

ALMELO - Wil je graag het beste voor je kind, maar loop je soms vast in de opvoeding? Dan helpt Kindercoach Inez Bloem jou graag bij de praktische ondersteuning.

Inez Bloem houdt op donderdagochtend 18 juli een ochtend voor ouders en opvoeders. Dit spreekuur wordt gehouden op de jeugdafdeling van de Bibliotheek in Almelo. Je kunt vrijblijvend langskomen, er wordt niets geregistreerd en Inez is gehouden aan een beroepsgeheim. Zij zal met je meedenken, met je praten en naar je luisteren. Geïnteresseerden zijn welkom tussen 10.30 uur en 12.00 uur. De Bibliotheek is gevestigd aan Het Baken 3. Kijk voor meer informatie: www.kindercoach-inez.nl

Optredens in Café de Stam

ALMELO - Vrijdagavond 12 juli van 21.30 uur tot 00.30 uur zullen de bands Storm en Midnight Motel optreden in Café de Stam.

De vierkoppige hardrock band Storm stond in de finale van de Grote Prijs van Twente. Ze schrijven hun eigen nummers die in het genre classic-rock vallen. Daarnaast staat de band Midnight Motel garant voor een stevige bak gitaarrock. Zij zijn de afgelopen twee jaar de studio ingedoken om hun nieuwste album op te nemen. Geïnteresseerden kunnen deze avond gratis bijwonen. Café de Stam bevindt zich aan de Grotestraat 129 in Almelo.

Duik in het diepe voor ALS

ALMELO - Aankomende zondag 14 juli wordt het evenement 'A Local Swim Almelo' georganiseerd in het Almelose kanaal. De deelnemers zullen tijdens deze tweede editie opnieuw in het diepe duiken om geld in te zamelen voor ALS.

Vorig jaar namen 130 zwemmers deel aan dit evenement, waar zij bijna €60.000 voor inzamelden voor het goede doel. Dit jaar zal het evenement uitbreiden; er zullen meer deelnemers en toeschouwers zijn en de organisatie hoopt op nog meer prachtige donaties. Wil jij je ook inzetten voor het goede doel? Schrijf je dan nu in op https://almelo.alocalswim.nl. De inschrijfkosten bedragen €40,00 voor de Cityswim, €15,00 voor de Teenageswim en €10,00 voor de Kidsswim. Voor meer informatie kun je mailen naar: alocalswim@sportbedrijfalmelo.nl of bellen naar 0546-711913.

Hoe blijft u mobiel?

ALMELO/HENGELO - 'De ouderdom komt met gebreken' is een veel gehoorde uitdrukking. Dat betekent niet dat ouder worden automatisch betekent dat u aan huis gekluisterd bent. Soms kunnen eenvoudige hulpmiddelen ervoor zorgen dat u mobiel kunt blijven en mee kunt blijven doen in de samenleving. Die oplossingen vindt u bij Mango Mobility.

Mango Mobility adviseert u op het gebied van scootmobielen, rollators, rolstoelen en e-brommobielen. De medewerkers weten of een bepaald hulpmiddel of type wel of niet geschikt is voor u. Elk type en elk hulpmiddel heeft z'n eigen kenmerken, voordelen en nadelen. Het doel is ervoor te zorgen dat u met het juiste hulpmiddel de winkel verlaat. Misschien past een opvouwbaar scootmobiel van nog geen 700 euro met een kleine actieradius van 12 km het best bij uw situatie. Maar wanneer u bent aangewezen op een scootmobiel en verder een actief leven leidt, dan is een scootmobiel met een actieradius van 50 kilometer een betere oplossing. Voor beiden en alle accessoires zoals beenhoezen bent u bij Mango Mobility aan het juiste adres.

Na de aankoop
Ook nadat u de winkel verlaten met uw scootmobiel, rollator of een ander hulpmiddel heeft, houdt de service van Mango Mobility niet op. Ook voor onderhoud en reparatie bent u bij Mango Mobility aan het juiste adres. Met meer dan tien jaar ervaring is Mango Mobility uw vertrouwde partner in mobiliteit.

Vestigingen
In Twente heeft Mango Mobility twee vestigingen. In Hengelo vindt u ze aan de Drienerstraat 59 en zij zijn bereikbaar via telefoonnummer 0800-2002. In Almelo kunt u een bezoek brengen aan Mango Mobility aan de Einsteinstraat 8a en bellen kan naar 0546-453296. Eerst even zelf kijken wat de mogelijkheden zijn? Ga naar www.mangomobilty.nl voor alle informatie en productspecificaties.

Nog kaarten voor duel Schalke

ENSCHEDE - In aanloop naar het nieuwe seizoen speelt FC Twente in De Grolsch Veste een oefenwedstrijd tegen FC Schalke 04. De wedstrijd tegen de Duitse grootmacht wordt gespeeld op dinsdag 23 juli, aanvang 19.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar via kaartverkoop.fctwente.nl en de receptie van De Grolsch Veste. Seizoenkaarthouders en Premium Seat-houders hebben korting op de kaarten.

De eerste ring is nagenoeg uitverkocht, er zijn nu ook kaarten op de tweede ring verkrijgbaar. De vakken 120 t/m 125 zijn bestemd voor Schalke-supporters en de verkoop voor deze vakken zal ook via Schalke 04 verlopen. Kaarten zijn vanaf 10 euro verkrijgbaar. De stadions van FC Twente en Schalke 04 liggen zo'n 100 kilometer van elkaar verwijderd en bij elke thuiswedstrijd van beide clubs zijn er supporters van beide clubs in het stadion te vinden. Elke thuiswedstrijd van Schalke 04 zijn een paar honderd supporters van FC Twente aanwezig en bij de thuisduels in De Grolsch Veste zijn vaak even zo veel Schalke-fans van de partij, waarvan een deel ook een SeizoenClubcard van FC Twente heeft. Het zorgt voor een speciale vriendschapsband tussen beide clubs.

Insectenhotel maken

ALMELO - Op vrijdag 26 juli van 10.00 tot 12.00 uur, is er in het Huis van Katoen en Nu weer een OVA-morgen. De ouderen gaan een insectenhotel maken. Omdat het vakantie is mogen ook kinderen en kleinkinderen mee komen.

Onder begeleiding wordt er van een bouwpakket een insectenhotel gemaakt. De deelnemers mogen het insectenhotel mee naar huis nemen voor in de tuin of op het balkon. In overleg kunnen ze het ook ergens anders een plekje geven. Een insectenhotel is een constructie die onderdak biedt aan insecten. Het is een met natuurlijke materialen vormgegeven overlevingsplaats. In de zomer biedt het nuttige insecten een nest- en rustplaats. 's Winters dient het als een geschikt winterkwartier. Insecten zijn door mensen meestal niet zo geliefd, toch zijn ze belangrijk voor de ecologische kringloop. Leden van de ouderenbonden betalen 4 euro, niet-leden 6 euro per persoon inclusief limonade, koffie of thee. Kleinkinderen mogen gratis meekomen. Aanmelden bij Hilly van Stuivenberg: hilly.vanstuivenberg@ouderenverenigingalmelo.nl / 06-47132442

Clinics van beachvolleyballer Stef Hofman succes

ALMELO - Stef Hofman, uitkomend voor Beachvolleybal Team Nederland, heeft afgelopen vrijdag de kinderen uit groep 6 van basisschool De Windhoek kennis laten maken met de beachvolleybalsport.

De leerlingen kregen eerst in de aula een presentatie van Stef over zijn leven als topsporter, waarbij de kinderen hem het hemd van het lijf vroegen. Daarna gingen de kinderen met Hofman en twee assistenten van volleybalvereniging Aastad het zand bij Het Sportpark op om zelf te ervaren hoe het is om te beachvolleyballen. Back to School is een project van de Nederlandse Volleybal Bond waarbij Oranje internationals, zowel de zaal- als de beachvolleyballers, voor één dag terug gaan naar hun oude basisschool om de huidige leerlingen te enthousiasmeren voor de volleybalsport.


Dela Beach
Ook deze zomer kunnen Twentse volleyballiefhebbers weer genieten van nationaal topvolleybal. Komend weekend, 13 en 14 juli, komt de Dela Eredivisie Beach, met onder andere Stef Hofman als speler, naar Almelo. Het marktplein en Het Sportpark zijn op zaterdag het terrein voor de voorrondes, op zondag wordt in het Beach Stadium op het marktplein de finales gespeeld. Beide speeldagen zijn voor publiek gratis te bezoeken. Deze week werd het zand beschikbaar gesteld voor de inwoners van Almelo. De coördinatie van deze invulling is in handen van Sportbedrijf Almelo. Zo kregen Almelose scholen, sportverenigingen en bedrijven de kans om het zand te betreden. Op donderdagavond werd de zomerse editie van de Twente Cup gehouden, deze vrijdag wordt er op het zand het jaarlijkse bedrijventoernooi gespeeld.

Lichtkringkuier Zomer

ALMELO - Neem deel aan een meditatieve wandeling van ongeveer 5 kilometer rond Bellinckhof en Beeklustpark.

De Lichtkring organiseert ieder seizoen een wandeling en deze zomer is dat de Lichtkringkuier. Deze wandeling begint met een stilteviering rond een bepaald thema, welke mee wordt genomen tijdens de wandeling. Deze ochtend wordt afgesloten met een gezamenlijke lunch van soep en meegebracht brood. Opgeven voor deze wandeling kan door te mailen naar: veelstemminglicht@gmail.com of door te bellen naar: 0546-840484. Deelname kost €5,00 per persoon, inclusief koffie of thee en een kop soep.

Kinderrommelmarkt

ALMELO - Op 17 juli organiseert Stichting Almelo Events een kinderrommelmarkt in het centrum van Almelo.

De rommelmarkt wordt op deze woensdag geleid door alleen kinderen. De organisatie weert handelaren en volwassen verkopers. De kinderen kunnen wel begeleid en geholpen worden door een oudere. Voorwaarde is hierbij wel dat er te allen tijde een kind achter de kraam staat. Voor de plek van de kraam betalen de kinderen een geringe bijdrage. De rommelmarkt wordt om 09.00 geopend en duurt tot 12.00 uur. Kom jij ook je oude spulletjes verkopen? Of heb jij misschien zin om over deze rommelmarkt te struinen? Iedereen is gratis welkom!

Expositie HKW

WIERDEN - In de Van Buurenstee is tot 31 augustus de expositie te zien over de Zeskamp en het Spel Zonder Grenzen.

In 1974 heeft Wierden deelgenomen aan twee tv-shows uit de jaren zestig en zeventig: Zeskamp en het Spel Zonder Grenzen. Vooral veel (oud) Wierdenaren hebben veel goede herinneringen aan dit hoogtepunt uit de Wierdense geschiedenis. Om al deze herinneringen naar boven te halen is er een bijzondere expositie te zien in de Van Buurenstee. De expositie met veel unieke foto's, krantenknipsels en ander beeldmateriaal is gratis te bezoeken aan de Appelhofdwarsstraat 2 in Wierden. Het is een leuke expositie voor jong en oud. Kijk voor de openingstijden op https://historischekringwierden.mijnstadmijndorp.nl/agenda/tentoonstelling-zeskamp-wierden-1974

9 / 16

Huur veilig een auto

TWENTE - Wie deze zomer geniet van een verre vakantie met het vliegtuig, wil graag ook op de plaats van bestemming mobiel blijven. Het huren van een auto op de vakantiebestemming is dan een aantrekkelijke mogelijkheid.

Wanneer u een auto wil huren komt er vaak wat rompslomp bij kijken, maar ook onzekerheden. Hoe huur je veilig én voordelig een huurauto? We nemen enkele tips door.

Vooraf boeken
Hoewel het aantrekkelijk goedkoop kan zijn om lokaal te huren op de plaats van bestemming, is het toch verstandig om vooraf te boeken vanuit Nederland en het liefst bij een grotere, internationale verhuurder. Zo weet je precies waar je aan toe bent en er is tijd om de voorwaarden goed door te nemen. Bovendien kun je ook makkelijker aanbiedingen vergelijken. Kies voor een bedrijf dat all-inclusive verhuurd, dus inclusief WA- en schadeverziekering en een ongelimiteerd aantal kilometers.

Praktische details
Kies een auto die ruim genoeg is voor je beoogde vakantiegroep en ga wel voor een passend voertuig. Ga niet direct voor een budgetvoertuig, maar wel iets dat lekker rijdt op de bestemming. Wanneer u huurt, zorg dan ook dat u een creditcard hebt. Veel verhuurders vragen een creditcard voor het betalen van de huur en borg. Let verder op de tankregeling; bij sommige verhuurders rijdt u weg met een volle tank én moet u een auto met volle tank inleveren.

Controle
Let bij het ophalen en inleveren van de auto op aanwezige schades en controleer of alles werkt. Maak foto's van de schade en laat het aantekenen op het huurcontract. Veel huurders worden na afloop 'verrast' met schades aan de huurauto, waarbij verhuurders soms vrolijk het bedrag van de creditcard afschrijven. Kijk voor meer informatie op: www.anwb.nl/vakantie/autohuur/tips

Veilig op pad met de fietsdrager

TWENTE - Nederlanders zijn ware fietsfanaten. In totaal fietsen we zo'n 15 miljard kilometer op jaarbasis, een cijfer dat nog steeds stijgt. Niet verwonderlijk, gezien de goede infrastructuur. Wie recreatief fietst, neemt nog wel eens de fiets mee naar een verdere bestemming. Waar moet je dan aan denken?

Het gebruik van een fietsdrager is een handige methode om één of twee fietsen mee te nemen naar bijvoorbeeld een natuurgebied of een verdere bestemming. Hierbij is het belangrijk om als eerste een keuze te maken wat voor fietsdrager je neemt. Er zijn fietsdragers voor op de trekhaak en voor op het dak. Hoewel beide zorgen voor een hoger brandstofverbruik, is de fietsdrager op het dak wel een érg grote windvanger. U verbruikt tot wel dertig procent meer brandstof. Bovendien is het extreem lastig om een zwaardere fiets op het dak te tillen.

Juiste drager
Wanneer u kiest voor een trekhaak-drager is het belangrijk om te letten op het maximaal toegestane gewicht. Zeker wanneer u een zwaardere elektrische fiets of zelfs twee meeneemt, kan dit met een zware drager zorgen voor een te grote kogeldruk. U kunt de accu's van de fietsen het beste uitnemen mits mogelijk, om zo binnen de toegestane limiet te blijven. Voor zware elektrische fietsen kunt u vaak ook een oprijgootje bestellen om het laden makkelijker te maken zonder tilwerk.

De regels
Bij het gebruik van een fietsdrager gelden wel belangrijke regels. Zo mogen fietsen niet meer dan 20 centimeter uitsteken aan beide kanten van de auto. Ook mogen er geen scherpe delen uitsteken, deze kunnen voetgangers verwonden.

De Ford Puma is terug!

TWENTE - Ford brengt een wat bekendere naam uit het verleden weer terug op de markt. Afgelopen maand kondigde het merk de terugkeer van de Puma aan.

De Ford Puma was al een tijdje van de markt. De eerste generatie Puma werd van 1998 tot en met 2002 geproduceerd. Een kleine coupé die alleen op de Europese markt verkocht werd. Het was de voorloper van de StreetKa en gebaseerd op de Ford Fiesta. Ford bouwde de Puma uitstekend; zo reden er eind vorig jaar nog 11.000 stuks rond in het Verenigd Koninkrijk.

Grotere kat
de Ford Puma keert nu weer terug op de markt, maar niet meer als kleine coupé. De nieuwe Puma is namelijk een compacte crossover. Ford weet uiteraard ook zeer goed dat dit een populair segment is en hoopt wat mee te snoepen van deze taart. De Puma kreeg dan ook wat SUV-achtige elementen en een ongetwijfeld aantrekkelijke prijsstelling. Het is een opvallende auto met stoere lijnen, een grote grille en vrolijk ogende koplampen. Een ietwat aflopende daklijn geeft een sportieve hint.

Mooi platform
De nieuwe Puma staat op een wat langere en bredere versie van het Fiesta B-platform. Dit vertaalt zich ook in wat meer ruimte in alle dimensies. Zo beschikt deze over een riante 456 liter bagageruimte. verder is de auto voorzien van alle gebruikelijke veiligheidssystemen en rijassistenten. Het interieur is modern en van alle gemakken voorzien. Eén van de minder vaak geziene opties: de Puma kan ook geleverd worden met massagestoelen. Omdat de Puma ook geliefd zal zijn bij de jonge gezinnen én actievere leefstijlen zijn de stoelhoezen makkelijk afritsbaar zodat deze eenvoudig gereinigd kunnen worden. De nieuwe Ford Puma komt ook beschikbaar als hybride variant.

Levering
Ford is al wel druk bezig met de promotie van de nieuwe Puma, maar de levering laat nog even op zich wachten. De auto's zijn vanaf december dit jaar verkrijgbaar. De exacte prijzen en uitvoeringen zijn op dit moment nog niet beschikbaar. Wel kunt u op www.ford.nl uw interesse aangeven om straks als één van de eersten de nieuwe Puma te ontvangen.

Autoruiten blinderen: wat mag wel en wat mag niet?

TWENTE - Je ziet het regelmatig; stoere, snelle auto's die ook nog eens vakkundig geblindeerd zijn. Een mooie look die menig liefhebber waardeert, met ook nog eens enkele concrete voordelen. Maar waar trekt de overheid de grens? Waar moet ik aan denken bij het blinderen van de autoruiten?

Het blinderen van autoruiten lijkt misschien iets voor de VIP's en onderwereldfiguren, maar het aanbrengen van een donkere folie heeft ook daadwerkelijk praktisch nut. Zo bieden lang niet alle autoruiten ook bescherming tegen schadelijke UV-straling. Door het aanbrengen van een goede folie kan men tot 99 procent van de schadelijke UV-A en UV-B straling blokkeren. Naast dat dit onze huid beter beschermd, is UV-straling ook schadelijk voor je interieur. Donkere ruiten zorgen er ook voor dat pottenkijkers en criminelen minder zicht hebben op wat er in de auto ligt. Dit is echter wel een mes dat aan twee kanten snijdt: er zijn ook autokrakers die dan juist op het idee komen om uw auto open te breken. Immers, ze kunnen ook niet zien dat er juist géén waardevolle buit ligt.

Nadelen
De mindere inkijk is tegelijk ook een nadeel. Want bij een stevige blindering is de bestuurder namelijk ook niet goed zichtbaar, wat zorgt voor een gebrek aan oogcontact. Dit is juist belangrijk voor de overige weggebruikers om zo te kunnen zien waar u kijkt en wat u van plan bent.

De regels
In Nederland een auto die toegelaten wordt op de weg een voorruit hebben die 75 procent van het licht doorlaat. Bij zijruiten moet dit minimaal 70 procent zijn. Voor de duidelijkheid: 100 procent is in dit geval volledige lichtdoorlating. De achterruit mag wel voorzien zijn van een folie of coating, mits de auto een rechter buitenspiegel heeft. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op bedrijfsbussen. U krijgt een proces-verbaal wanneer de lichtdoorlatendheid van de ruiten minder is dan 55 procent. Ook kan het kentekenbewijs ingenomen worden, waarna u vier weken de tijd krijgt om dit te herstellen. U mag dus de ramen blinderen tot aan deze 55 procent, niet donkerder.

Al 40 jaar een icoon: de G-Klasse

TWENTE - De Mercedes-Benz G-Klasse is al veertig jaar de maatstaf in het terreinwagensegment en al twintig jaar lang biedt de AMG-variant een extra portie performance.

Daarmee is de G-Klasse verreweg het langst bestaande personenwagenmodel uit de geschiedenis van Mercedes-Benz en de oervader van alle SUV's met de ster. Ter gelegenheid van dit jubileum kunnen G-Klasse fans zich verheugen op maar liefst vier hoogtepunten. Ten eerste: drie aantrekkelijke speciale modellen onder de naam STRONGER THAN TIME. Ten tweede: optioneel is het speciale model exclusief leverbaar als G 400 d (brandstofverbruik gecombineerd: 9,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 253 g/km) met de krachtigste variant van de efficiënte zes-in-lijn dieselmotor. Ten derde: het nieuwe individualiseringsprogramma G manufaktur, waarmee klanten hun eigen persoonlijke G-Klasse kunnen samenstellen. En ten vierde: het nieuwe G-Klasse Experience Center in de buurt van de fabriek in het Oostenrijkse Graz waar de G-Klasse wordt geproduceerd en waar klanten uit de hele wereld de indrukwekkende vaardigheden van het offroad-icoon in extreem terrein kunnen testen.

Revolutionair
"Veertig jaar geleden was de combinatie van on- en offroad-eigenschappen revolutionair. De huidige G-Klasse zet deze traditie voort. De technologische topprestaties vormen vandaag de dag de basis voor de status van de G-Klasse als icoon", aldus Dr. Gunnar Güthenke, Hoofd Mercedes-Benz G-Klasse. "We zetten deze uitzonderlijke status kracht bij met veel highlights voor onze klanten en fans. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor de G-Klasse nog maar het begin is." Wat in het begin van de jaren zeventig begon met een samenwerkingsovereenkomst tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Puch uit de Oostenrijkse stad Graz, is uitgegroeid tot een uniek stukje autogeschiedenis. Het concept van de nieuwe terreinwagen was op zich al ongewoon: het model combineert een onovertroffen terreinvaardigheid met uitstekende rijeigenschappen op de weg en maximale veiligheid. Ook vierwielaandrijving en sperdifferentiëlen met een 100% sperwerking maken sinds die tijd deel uit van de 'G', net als het robuuste ladderchassis. Door de jaren heen werden nog vele bijzondere modellen uitgebracht met verdere innovaties en doorontwikkeling.

Bijzondere edities
De drie STRONGER THAN TIME Editions ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de G-Klasse zijn leverbaar in twee motorvarianten. De krachtigste variant van de efficiënte zes-in-lijn dieselmotor OM 656 zorgt voor de aandrijving van de G 400 d. Met een vermogen van 243 kW/330 pk en een indrukwekkend maximumkoppel van 700 Nm bij 3.400-4.600 t/min biedt deze topmotor maximaal rijplezier. De speciale edities zijn ook leverbaar als G 500. Bij deze uitvoering zorgt een krachtige 4,0 liter V8-benzinemotor met hoog vermogen voor de aandrijving. De biturbo produceert een vermogen van 310 kW/422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm bij 2.000-4.750 t/min. De speciale modellen ter gelegenheid van het jubileum van de G Klasse zijn uitgevoerd als AMG Line, spatschermverbreders, AMG designelementen in de bumpers en stootlijsten op de flanken, remklauwen met opschrift 'Mercedes-Benz' en, in het geval van de G 500, ook een sportuitlaat. In het interieur valt het stuurwiel met afgevlakte onderzijde op. Dankzij het rvs exterieurpakket zijn de treeplanken, de reservewielhouder, de instaplijsten en de laaddrempelbescherming aan de achterzijde van zeer hoge kwaliteit.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de bijzondere G-klasse modellen op www.mercedes-benz.nl

Broekhuis Peugeot Almelo levert bedrijfswagens voor Cottus

ALMELO - Technisch dienstverlener Cottus in Almelo heeft eind juni twintig nieuwe bedrijfswagens in gebruik genomen. Broekhuis Peugeot in Almelo leverde twintig Peugeot Partners van het nieuwe model.

Broekhuis Peugeot Almelo is al geruime tijd Cottus' partner in mobiliteit. Met de nieuwste levering zijn in totaal 110 bedrijfsauto's geleverd door Broekhuis Peugeot Almelo de afgelopen jaren. Zij bieden een complete service van aankoop tot levering, in samenwerking met diverse gespecialiseerde partners. Zo werden de nieuwe auto's voorzien van representatieve bestickering door Mondice Reclame in Enschede. Broekhuis Carplus zorgde voor de bedrijfswageninrichting en Alysgo bouwde het systeem voor rittenregistratie in. Cottus kon de auto's dus direct na ontvangst in gebruik nemen.


Over Cottus
Cottus is een gespecialiseerde technische dienstverlener. Het bedrijf heeft naast de Almelose vestiging ook vestigingen in Almere, Apeldoorn, Heerenveen, Helmond, Hoogeveen, Lichtenvoorde, Nijmegen, Sittard en Zwolle.


De nieuwe Partner
De veelzijdige en betrouwbare Peugeot Partner is een uitstekende keuze om medewerkers flexibel en mobiel te houden. Deze werd gekozen tot European Van of the Year 2019, onder meer vanwege het hoge technologische en veiligheidsniveau, de riante laadruimte en een uitgebreid gamma aan krachtige en zuinige motoren.


Goed advies
De specialisten van Broekhuis Peugeot Almelo helpen u graag met goed advies over de aanschaf van uw nieuwe bedrijfswagen. Kijk voor meer informatie: www.broekhuis.nl/peugeot, of bel met Gert-jan Timmerman op 06-86849947.

Nieuwe Kia XCeed biedt het beste van een hatchback en SUV

HENGELO - Kia onthulde afgelopen maand de nieuwe XCeed; een volledig nieuwe crossover die een sportiever alternatief moet bieden voor de traditionele SUV.

Kia wil met de XCeed kopers een verfrissende optie bieden: een auto met de sterke kanten van zowel een hatchback als een SUV. De XCeed werd ontwikkeld op basis van de Ceed hatchback. De XCeed is groter in alle dimensies. Zo kreeg de bestuurder een hogere zit ten opzichte van een hatchback, passagiers meer beenruimte én er blijft nog 426 liter aan bagageruimte over. Dit alles met een aansprekend, sportief gelijnd design. De XCeed heeft als één van de eerste modellen ook het UVO Connect-telematicasysteem dat informatie geeft over onder meer drukte op de weg, weersverwachting en parkeergelegenheid. Kia schenkt uiteraard ook veel aandacht aan het weggedrag en de veiligheid van de XCeed. Zelfverzekerd en sportief weggedrag, zonder in te leveren op het gebruiksgemak. De XCeed heeft een nieuwe wielophanging en stuurinrichting, wat zorgt voor volwassen weggedrag. Innovatieve vering zorgt voor soepele demping en een hoog rijcomfort, ook op slecht wegdek. Verder beschikt deze over alle moderne assistentie- en veiligheidssystemen die u verwacht: voetgangersdetectie, snelheidswaarschuwingen, dode hoek detectie en level 2 autonoom rijden.


Levering
De nieuwe Kia XCeed is vanaf oktober leverbaar met een keuze uit drie T-GDI turbomotoren, met begin 2020 een versie als plug-in hybride. Van Mossel Kia geeft u al graag meer informatie over de nieuwe XCeed. Kom langs aan de Holtersweg 30 in Hengelo. Kijk voor meer informatie ook op: www.kia-vanmossel.nl

De nieuwe Nissan Leaf en Leaf E+

HENGELO - Hoe maak je de best verkochte elektrische auto op de Europese markt nog beter? Meer op alle fronten - meer bereik, meer vermogen en meer keuze. Nissan's nieuwe Leaf is nu te bestellen.

De volledig elektrische Nissan Leaf was afgelopen jaar de meest geregistreerde nieuwe elektrische auto in de Europese Unie. Maar toch was niet iedere potentiële koper te halen; de actieradius was voor sommigen niet toereikend. Met de introductie van de Leaf met nieuwe 40 kWh accu komt hier verandering in. De nieuwe Nissan Leaf is te bestellen in twee varianten. Zo is er de Nissan Leaf met 40 kWh accu met een actieradius tot 270 kilometer en een 147 pk vermogen (vanaf 36.990 euro), of de nieuwe Nissan Leaf E+ (vanaf 45.850 euro). Dit nieuwe model is uitgerust met een intelligente 62 kWh accu die meer vermogen leeft en een krachtige motor van 217 pk. Dit alles zonder enige schadelijke uitstoot.


Praktisch
Voor het laden van de Nissan Leaf of Leaf E+ hebt u diverse opties. Zo kunnen alle versies van de Leaf met een kabel en een gewoon stopcontact opgeladen worden. Ideaal om 's nachts thuis te laden. U kunt ook kiezen voor de installatie van een Nissan Wallbox. Met deze lader laadt u de auto twee keer zo snel op. Onderweg kunt u eenvoudig gebruik maken van de vele openbare laadstations die er zijn, onder meer 6.000 'favoriete' laadstations die bijvoorbeeld bij Nissan-partners te vinden zijn. Zo blijft u optimaal mobiel. De nieuwe Leaf biedt mooie innovaties op het gebied van veilig en duurzaam rijden. Zo is de Leaf voorzien van het e-Pedal; een 'gaspedaal' dat accelereren, remmen en stoppen in één pedaal combineert. Andere innovaties zijn het Nissan ProPILOT systeem, dat altijd de juiste afstand aan zal houden tot ander verkeer. Acceleren, remmen en herstarten op het ritme van de verkeersstroom: een heerlijk ontspannen rit. Verder ontbreken ook zaken zoals intelligente cruise controle, dode hoek detectie, voetgangersdetectie en meer niet.


Meer informatie
Autobedrijf Lesscher geeft u graag meer informatie. Kom langs aan de Zilverstraat 5 in Hengelo. Kijk ook op: www.autolesscher.nl

Het Beest van Turijn

TWENTE - Vandaag de dag is het Fiat-Chrysler concern nog steeds één van de grootste autofabrikanten ter wereld. Toch staat met name Fiat in Nederland niet meer bekend om auto's die serieus meedoen in de middenklasse waar o.a. Toyota, Mazda, Volkswagen, Peugeot en Opel de scepter zwaaien. Laat staan in het hogere Audi-BMW-Mercedes machtsblok, waar deze grote jongens van de weg de dienst uitmaken.

Maar dat is wel eens anders geweest. In 1910 wist de Italiaanse Automobielfabriek uit Turijn (kortweg Fiat) de meest indrukwekkende auto ter wereld te maken, het 'Beest van Turijn', de Fiat S76. Het was destijds de snelste auto ter wereld en liet de concurrentie van Benz ver achter zich. Sterker nog, ook vandaag de dag zou deze 28,5 liter tellende, 290 pk sterke motor met een topsnelheid van over de 200 km per uur goed mee kunnen komen op de Duitse Autobahnen. Er zijn er destijds maar 2 gebouwd en in 2015 is één van die exemplaren weer tot leven gebracht tijdens het wereldberoemde Goodwood Festival of Speed in Engeland. En dat was indrukwekkend om te zien en zeker ook om te horen. De associatie met 'het beest' zal direct bij u opkomen als u de beelden ervan eens opzoekt op YouTube. Denkt u er maar eens aan als u een schattige Fiat 500 of Panda onderweg tegenkomt. En misschien verdient dit glorieuze merk ook vandaag de dag uw aandacht voor de andere grotere modellen, zoals de vrij nieuwe Fiat Tipo of Freemont. Zeker als u in deze klasse weer eens wat anders wilt rijden. De oude verjaardagsverhalen over roest en slechte elektronica zijn echt al jaren achterhaald.


Foto: Thomas's Pics - 1911 Fiat S76 Tipo 12 The Beast Of Turin (2), CC BY 2.0

Op vakantie naar het buitenland? Ken de verkeersregels!

TWENTE - Eén Europa wil niet zeggen dat alles in alle Europese landen ook hetzelfde is. Op veel gebieden gelden dezelfde regels, maar de verkeersregels zijn niet overal gelijk. Soms gaat het maar om kleine verschillen, maar u doet er goed aan om voor vertrek toch goed op de hoogte te stellen. U voorkomt hiermee boetes, maar ook zeker schade of erger nog: persoonlijk leed.

Buiten de bebouwde kom geldt een andere maximumsnelheid dan in Nederland. Zonder andere aanwijzingen geldt in Nederland namelijk een maximumsnelheid van 80 km/u voor personenvoertuigen in, in België is dat 70 km/u, in Duitsland 100 km/u en in Frankrijk is het weer 80 km/u.


Haaietanden
Wist u dat ook lang niet alle landen met haaientanden aangeven welke weggebruikers voorrang hebben? In Nederland zijn we hier maar al te goed mee bekend, maar in Duitsland kent men ze niet. Hier werkt men met een dikke onderbroken streep op het wegdek. Frankrijk gebruikt hiervoor een lijn van dikke blokken.


Ritsen
In Nederland is ritsen een gewenst gedrag. Het leidt nog wel eens tot ergernis in de auto, maar er staat geen boete op het niet laten invoegen van een ander voertuig of te vroeg invoegen. Duitsland en België zijn daar veel strikter in. Voor zowel het niet laten invoegen of te vroeg invoegen kunt u een boete krijgen.


Mobiele telefoon
Iedereen in Nederland zou inmiddels wel op de hoogte moeten zijn van het gebruik van de mobiele telefoon. Tijdens het rijden is het gebruik alleen handsfree toegestaan, maar wanneer u stilstaat voor een verkeerslicht of in de file geldt een uitzondering. Dan is handheld geen probleem. Deze uitzondering geldt niet in Duitsland, België en Frankrijk. Frankrijk heeft zelfs nog meer beperkingen. Zo mag er bij het bellen geen gebruik worden gemaakt van oortjes of een hoofdtelefoon.

Nog veel meer...
De tekst die u zojuist gelezen heeft is een kleine indicatie van de verschillen in verkeersregels tussen Nederland, België, Duitsland en Frankrijk voor automobilisten. Maar er zijn er nog veel meer verschillen op het gebied van onder andere parkeren, stilstaan, campers, belijning op de weg, alcohol- en drugsgebruik. Op de website van de ANWB kunt u heel veel informatie terugvinden over de verkeersregels in andere landen.


Fietsen
Nederlanders zijn fervente fietsers, ook tijdens vakantie in het buitenland. Houdt u er rekening mee dat ook daarvoor de verkeersregels niet overal gelijk zijn? In Frankrijk bent u bijvoorbeeld verplicht een helm te dragen tijdens het fietsen en na zonsondergang mag u niet naast elkaar fietsen. In Duitsland mogen kinderen tot acht jaar niet op het fietspad, maar moeten ze op het trottoir fietsen.

Let op de banden bij hitte

TWENTE - Afgelopen jaar bereikte het weer in Nederland bijzondere records. Met hittegolven en temperaturen ruim boven de 35 graden was het afzien voor mens en machine. Ook met betrekking tot uw autobanden zijn er enkele dingen om aan te denken.

Het gebruik van de juiste banden voor het juiste seizoen en alertheid op zaken als profiel, staat en bandenspanning is erg belangrijk voor vele veilige kilometers en een laag verbruik. Toch leert de ervaring dat Nederlandse automobilisten eigenlijk te weinig nadenken over hun banden. Zo weet lang niet iedereen wat de optimale druk is voor uw specifieke band.


Bandendruk
In de zomer is het belangrijk om de banden goed op druk te houden. Te zachte banden veroorzaken namelijk een abnormale verhitting die alleen maar sterker is bij zeer warm weer. Dit kan dan zorgen voor een klapband. Het advies is dan ook om de banden op te pompen tot de maximale aanbevolen bandendruk, zeker wanneer u veel op de snelweg rijdt en met een groter gewicht in de auto. (Hint: belangrijk dus ook om voor de vakantie te controleren...). Controleer de bandendruk wel voor u op pad gaat en de banden koud zijn. Wanneer u het meet bij warme banden kan de druk te laag zijn. Zo bleek uit onderzoek van onder meer Euromaster dat statistisch de helft van de Nederlanders rijdt op te zachte of te harde banden. Bij het controleren van de bandenspanning moet u ook de reserveband niet vergeten; mocht deze onverhoopt nodig zijn dan is het erg problematisch wanneer deze band te slap is.


Goed rubber
De staat van de banden is ook van invloed op zomerproblemen. Wanneer een band gemaakt is van goed rubber en u normaal rijgedrag hebt, zijn de invloeden van hitte beperkt. Maar wanneer de auto langere tijd stil heeft gestaan is het goed om deze niet bloot te stellen aan te extreme temperaturen. Rubber kan wel zachter worden, waardoor snellere slijtage mogelijk is. Het is daarom ook niet aan te rijden om nog op winterbanden te rijden in de zomer. Deze presteren niet alleen slechter, het van nature zachtere rubber slijt ook nog eens een stuk sneller.


Koop kwaliteit
Wanneer u op zoek gaat naar een nieuw stel zomerbanden is het belangrijk om niet te goedkoop te willen kopen. Uw garage kan u adviseren over de juiste bandenkeuze en correcte bandenspanning voor uw voertuig.

Goede koeling belangrijk voor motor en motorrijder

TWENTE - Het weer is de afgelopen jaren steeds extremer geworden als gevolg van klimaatverandering. De horror-zomer van afgelopen jaar was afzien, met temperaturen die angstig dicht bij de 40 graden in de buurt kwamen. Een mooie zomerdag is het perfecte moment om te genieten op de motor. Maar hoe zorg je ervoor dat je het hoofd letterlijk en figuurlijk koel houdt?

De verstandige motorrijder draagt natuurlijk altijd zijn beschermende kleding: "All the gear, all the time", zoals we op z'n Engels zeggen. Maar goede beschermende kleding is wel bijzonder warm. Wring je motorpak uit aan het einde van een uurtje rijden en je weet het. Het dragen van een koelvest kan dan helpen.


Twee typen
Er zijn in principe twee soorten koelvesten op de markt die beiden werken met water. Dit zijn dompelvesten en vesten met watercompartimenten. Bij een dompelvest kunt u het vest simpelweg een tijdje onder de kraan houden en het vervolgens over een shirt aantrekken. Het water verdampt en in combinatie met de rijwind blijft u koel. Het tweede soort vest werkt met compartimenten die u vult met water. Hierbij gaat de verdamping langzamer, waardoor de koeling langer blijft werken.


Voorkom
oververhitting

Het dragen van een koelvest is niet alleen een stukje comfort, het zorgt er ook voor dat u minder snel lichamelijke klachten ervaart. Oververhitting is namelijk een reëel risico bij langere ritten tijdens windstil weer met hogere temperaturen. Probeer daarom niet te veel te willen; neem af en toe een korte pauze en drink voldoende. Een belangrijke stelregel bij extreem warm weer: als je niet het gevoel hebt dat je kunt plassen, heb je waarschijnlijk te weinig gedronken.


Denk aan de motor
Ook de motor zelf heeft het zwaarder te verduren bij warm weer. Zo is het belangrijk om in ieder geval de koelvloeistof te controleren en aan te vullen. Het advies is hoe dan ook om voor de zomer de motor altijd even na te laten kijken. Zo voorkomt u vervelende verrassingen onderweg, zeker wanneer u verder op pad gaat naar het buitenland.

Verkoopsucces voor Lamborghini

TWENTE - De economie draait wereldwijd op volle toeren. Ook de verkoop van meer luxe auto's voor de liefhebber zit wereldwijd in de lift. Zo heeft Lamborghini een spectaculair eerste halfjaar van 2019 achter de rug.

Het Italiaanse merk met de stier presenteerde begin deze maand de verkoopcijfers over het eerste halfjaar van 2019. Ongetwijfeld werd er ergens op het hoofdkantoor een fles champagne open getrokken, want in zes maanden tijd wist Lamborghini ruim 4.533 auto's aan de man te brengen. Dit is opmerkelijk, omdat dit meer auto's zijn dan Lamborghini in héél 2017 verkocht.

Afzetmarkt
Het succes van Lamborghini verschilt wel van markt tot markt. Zo verdubbelde de verkoop in Azië en in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika steeg dit met 67 procent. In de Verenigde Staten stegen de verkopen met 128 procent.

Bestseller
Hoewel de meeste lezers bij Lamborghini ongetwijfeld direct denken aan de supersnelle, strakke sportwagens zoals de Huracan en Aventador, verkocht het merk juist de meeste exemplaren van de Urus. Bijna 2.700 stuks, tegenover 1.211 Huracans en 649 Aventadors.

Urus
De Urus is een vreemde eend in de bijt tussen de supersportwagens; hij combineert de kracht van een sportwagen met het praktische van een SUV. Hij heeft wel het onmiskenbare Lamborghini-DNA met een kenmerkend silhouet. Lamborghini schonk veel aandacht van het dynamische rijgedrag en prikkelende prestaties. Hoewel Lamborghini zoals u wellicht weet ooit begon met het maken van trekkers voor de landbouw, was het doel toch zeker niet om terug te gaan naar dit rijgedrag. De Urus kreeg Lamborghini's kenmerkende motorgeluid dankzij de V8 Bi-turbo met ruim 650 pk. De sterkste vermogen-tot-gewicht verhouding van alle huidige SUV's op de markt. De Urus kreeg een fraai design waar we in de neus hints van de Aventador herkennen. Aan boord is het luxe wat de klok slaat; vakmanschap en veel handwerken maken het interieur bijzonder stijlvol. Met uiteraard de moderne features die de veeleisende koper mag verwachten. Met een prijs rond de 300.000 euro kunnen we het niet een koopje noemen, maar duidelijk is wel dat de gewaagde introductie van de sportwagen-SUV het merk geen windeieren heeft gelegd.